dinsdag 12 januari 2010

Kater als waarschuwer


Vorige week dinsdagavond liep er ineens een mauwende kater op ons schip. De andere katten en de hond reageerden nauwelijks op hem. Dat verbaasde me en ik ging zelf maar eens bij het dier kijken.
De onbekende kater liet zich uitgebreid aanhalen en verdween toen weer.
Omdat de andere dieren zo rustig bleven vroeg ik me af wat dit betekende. Ik besloot naar mijn werkkamer, de roef, te gaan om een praatje te maken met deze kater.
We hadden niks uit te wisselen, een ongebruikelijk fenomeen want zelfs met een teek is interactie mogelijk. Ik vond het zelf niet zo belangrijk dat ik het later nog eens probeerde. Wel zag ik dat er nog een kaars brandde en die blies ik uit toen ik weer vertrok uit de roef.
De volgende dag zag ik dat deze kaars, die ik had gebrand voor een speciale gelegenheid, zo lang had gebrand dat het kaarsenvet de doek eromheen al had bereikt.
Toch was het pas vrijdag dat ik me realiseerde dat ik ’s avonds die koude roef niet ingegaan zou zijn als die kater mijn aandacht niet had getrokken. En dan zou er brand ontstaan zijn.
De kater heb ik niet meer gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten