zondag 13 september 2009

De meerkoeten

De laatste dagen maken de meerkoeten rond ons schip veel spektakel. Ze maken geluiden naar elkaar, jagen elkaar weg en vechten soms zelfs.
Ik wil graag te weten komen wat er aan de hand is.
Het wordt me al snel duidelijk dat er teveel meerkoeten zijn. De jonkies zijn groot en de ouders hebben schoon genoeg van ze. Ze moeten weg en het zelf gaan doen.
‘We bijten ze van ons af.’
Ik hoor dat de meerkoeten erg op hun eigen ruimte gesteld zijn.
‘De eenden zwemmen overal maar wij hebben ons eigen territorium. De andere meerkoeten zijn erger dan de eenden. Wij willen geen vermenging met elkaar.’
Ik laat ze het beeld zien van twee meerkoeten die jonkies grootbrengen en hoor terug dat ze het ouderschap samen doen. Het wordt me niet helemaal duidelijk of de ouders daarna weer los van elkaar gaan of bij elkaar blijven.
Ze geven door erg op zichzelf te zijn, niet zo sociaal.

Voor een eerder gesprek met meerkoeten, in april: http://pratenmetvrijedieren.blogspot.com/2009/04/de-meerkoet.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten