zondag 6 september 2009

De huismuis (vervolg)

Mini, het konijn, woont bij Petra in huis en heeft dus ook wat te zeggen over het muizenbezoek. Al eerder in de week vertelde ze me dat ze niet gediend is van andere konijnen in huis en dus ook niet van muizen. Ze ‘dreigt’ ze weg (daarbij laat ze me het beeld zien van een enorme energie-uitstoot vanuit haar).
Vandaag vraag ik haar er nog een keer naar.
‘Het huis is van ons. Muizen moeten onzichtbaar zijn, stiekem doen. Ik moet ze terugdringen. Ze mogen achter de wanden maar niet in de kamer.’
Ze is er ook heel duidelijk in dat ze van haar eten moeten afblijven. Dat eten wordt gekocht en de muizen moeten hun eigen eten zoeken. Anders horen ze in een kooitje.
Met deze info ga ik terug naar de muis.
Die is het er niet mee eens dat het huis van Petra en Mini is.
‘Wij willen niet weg maar we willen wel zorgen dat ze ons niet zien. Wij gebruiken al onze gangen en wegen wel weer.’
De muis is een goedgehumeurd dier dat lol wil trappen en niet zijn humeur wil laten bederven door het feit dat hij niet gewenst is.
Ik vraag hem waarom ze tijdens hun afwezigheid het huis zo in bezit hebben genomen.
‘Je neemt de ruimte die je krijgt,’ is zijn logica.
We hebben het erover dat Mini gericht is op mensen (ze is echt een mensenkonijn).
Deze muis vertelt geen binding met mensen te willen en dus ook geen afspraken te willen maken. Hij wil zijn vrijheid behouden en geen verantwoording schuldig zijn aan mensen.
Hij zegt terug te willen naar de oude situatie: Petra en Mini hun ruimte (ik krijg het beeld van het midden van de kamers) en de muizen hun ruimte (daarbij laat hij de wanden/muren zien en kleine ‘paadjes’).
Ik probeer nog overeen te komen of zij de laatste generatie zouden kunnen zijn in dit huis (en doel op het leegstaande huis van de buren) maar de muis gaat er niet zo op in. Ook niet op het feit dat Petra gezegd heeft dat ze brood uit het keukenraam zal gooien voor hen. Deze muis is geen buitenmuis en vermaakt zich liever binnenshuis.
Hij sluit het gesprek af met de woorden: ‘Ik laat mijn leven niet verpesten door chagrijnen. Ik wil die confrontatie niet.’

Vrijdag 11 september hoor ik dat de muizen niet meer gezien zijn! Helemaal toppie, muizen!

1 opmerking:

  1. Niet te snel conclusies trekken, maar totnutoe heb ik geen muis meer gezien of gehoord! Ze luisteren goed naar je! Dank! Mede namens slimme Mini, die overal verstand van heeft! Kennelijk weet ze dat ik haar voer koop en dat die muizen dan in een hokje moeten, vind ik ook een goeie. Kiezen of delen, muizen!

    BeantwoordenVerwijderen